Geplaatst op Geef een reactie

Lovende recensies over de historische roman Gevangen Wind

Gevangen Wind krijgt tot nu toe een gemiddelde van 4 van de 5 sterren van recensenten. Deze boekrecensenten zijn niet de minsten. Zij zijn officieel Bol.com- of Hebbanrecensent, leiden een populaire leesclub of hebben het boeken lezen tot hun vak gemaakt. Sommigen plaatsten ook foto’s van Gevangen wind op Instagram en maakten er zelfs een prachtig stilleven van, zoals hierboven te zien is. Dank je wel Coenraad. Een aantal quotes en fragmenten uit de recensies heb ik hieronder voor je op een rij gezet:

Boeiend, realistisch en ontroerend

De auteur heeft een prettige schrijfstijl. Het boek leest als een trein. Vanaf de eerste bladzijde zit ik in het verhaal, proef ik de sfeer en voel mij als het ware thuis in het vissersdorp Huizen. Leef mee met de familie van Marrie. Hun wel en wee worden prachtig, ontroerend en realistisch beschreven. Het tijdsbeeld waarin dit verhaal speelt wordt goed weergegeven evenals de cultuur, gewoontes, geloof, het harde soms stilzwijgende en armoedige leven, zwoegen voor een inkomen en het risico wat daarbij hoort. Zwangerschappen, verlies, vreugde en tevreden zijn met wat er wel is kenmerken deze roman. Karakters worden voldoende uitgediept zodat je een goed beeld krijgt van de mensen.

**** Mieke Wijnants

Historie tot leven gewekt

Het sterkste van Gevangen wind is de sfeertekening. Vanaf de eerste pagina heb je het gevoel dat je in het verleden beland bent, het voelt heel natuurlijk aan. De beschrijvingen van de mensen, hun gedrag, de landschappen en het zware leven in een periode dat de vis nog duur werd betaald zijn heel geloofwaardig. Dat geldt ook voor de teloorgang van de visserij op het IJsselmeer tijdens de bouw van de Afsluitdijk. Ook het taalgebruik draagt bij aan die geloofwaardigheid. Een deel van de woorden is nogal lokaal vermoedelijk, maar soms is het net of je oma aan het woord is.

Een aardig detail is dat je heel wat te weten komt over dat vissersleven, maar ook over de opkomende kaasmakerij.

Hoewel het niet het soort boek is dat ik gewoonlijk lees was het een prettige en deels ook leerzame ervaring. Aan mensen die graag willen weten hoe het er in het dagelijkse leven in het Nederland van begin twintigste eeuw aan toeging is het van harte aan te bevelen.

*** Jan Koster

Heel erg van genoten

Ik heb heel erg genoten van het boek. Vanaf de eerste zin wordt je meegevoerd in het verhaal en is het lastig wegleggen omdat je wilt weten hoe het verder gaat. Je zit in spanning als er iets naars gebeurt, je moet lachen als er iets grappigs gebeurt, je bent ontroerd als Marrie trots is op haar kind, je wordt verdrietig bij de verdrietige stukken en kwaad op hoe sommige mensen handelen, voor bepaalde mensen krijg je bewondering. Kortom je leeft mee met Marrie en gunt haar alleen maar het beste.

Het is heel fijn dat het boek ook het eerste deel bevat, zodat je gelijk het begin van het verhaal kan lezen voor als je die nog niet hebt gelezen. Het tweede deel sluit mooi op het eerste deel aan. Het verhaal is realistisch geschreven, waardoor je een mooi kijkje krijgt hoe het ging in die tijd, wat de gewoontes toen waren en hoe men omging met het geloof.

Wat mij opviel was dat sommige Huizer woorden wel wat op dat van de Volendammer- en de Urker woorden lijken, dat ze die woorden ook in hun dialect gebruiken. Evengoed was ik blij dat er achterin het boek een verklarende woordenlijst staat zodat je kan kijken wat bepaalde woorden betekenen, maar de meeste woorden kende ik al. Toch kan ik me voorstellen dat voor velen bepaalde woorden vreemd voorkomen als je ze niet kent.

Ook is het leuk dat er achterin een stukje over de herkomst van de kaas staat geschreven en waar de naam kaas vandaan komt.

Een ding is helaas na het lezen van dit boek duidelijk; roddelen is echt van alle tijden.

***** Anneke van Dijken

Gevangen wind: deze teletijdmachine brengt je 100 jaar terug in de tijd…

Vooral de traagheid van het verhaal heeft mij bekoord. Onze hectische wereld vergeet je meteen door de korte zinnen, die je in een lijzige omgeving brengen. De personages leven in een erg kleine wereld. De roddels van het dorp zijn onze ‘sociale media’ – alleen veel langzamer én met veel meer impact.

Het boek geeft me inzicht in de weinige impulsen, die de jeugd had en de voordelen hiervan. Meer genieten van kleine dingen. Wat me opviel is ook de onwetendheid. Net voor de bevalling van haar zoontje Aart krijgt Marrie van haar moeder de ‘wijze raad’: ‘Het kind komt niet uit je navel, maar van onderen…’ De woordenschat en beeldspraak dompelen je helemaal onder… ‘In bedde kommen van een kijntjen’ (= bevallen). De verklarende woordenlijst heb ik pas bij het laatste blad gezien :-). Een aanrader!

Als extraatje krijg je historische achtergrondinformatie mee over de kaasventers. Fijn!

*** Chrisje Stultiens

Gevangen Wind heeft mij gevangen!

De schrijfster heeft hiermee een prachtig mooi historisch verhaal neergezet. Het verhaal is levensecht. Met wat spanning & romantiek schrijft ze over het leven rondom 1906. Zo leven we mee met Marrie die ongerust is en wacht op vader… Vol spanning leef je met haar mee. Je voelt bijna de spanning tussen haar en moeder. Moeder die heel verdrietig een dood kindje krijgt. Het is een hard leven zo rondom 1906, met kou en armoede inde winter. Met bijna vlinders in je buik, lees je over Marrie en de liefde van haar voor haar Lammert, en haar ongerustheid als hij toch uitvaart met het slechte weer.

Het is een prachtig boek, in twee mooie delen, wat mij tot ontroering heeft gebracht. Het boek is net een mooie film die voorbij komt, maar daarbij ruik je de vis, en de netten en de boten, zit je bijna te bibberen als ze wachten op vader… en pingt er een traan, als moeder een dood kindje krijgt. Het is allemaal zo levensecht en prachtig om te lezen. En geeft goed weer, hoe het er vroeger aan toe ging.

Mijn waardering: Doordat het mij zo aansprak, vanwege mijn familie uit een vissersdorp, krijgt het 5 sterren!

***** Annette Overvoorde

Gevangen Wind neemt je mee in een leven van weleer

Deze roman werpt je ver terug in de tijd. Janine heeft een prachtige, beeldende schrijfstijl en als in een film zie je alles dat beschreven wordt in heldere beelden voorbij komen. Op het moment dat ik deze recensie schrijf is het buiten heel koud en als je je dan voorstelt dat ze in de tijd weinig hadden en vooral geen fatsoenlijke verwarming, krijg ik het extra koud als ik daar aan denk. Onze voorouders moesten keihard werken voor een paar centen en een beetje eten en de auteur laat je door deze roman wel beseffen hoe goed we het nu hebben.

Vanuit een wisselend perspectief lees je in Gevangen Wind het verhaal over een jonge vrouw die door de omstandigheden gedwongen wordt een keuze te maken en het verhaal over een man die door het lot de mogelijkheid krijgt een nieuw leven op te bouwen. Een roman die interessante historische feiten combineert met een prachtig verhaal, waarin je vooral meeleeft met Marrie. Een jonge vrouw waar bewondering voor te krijgen is, vooral de wijze waarop zij door blijft gaan en niet bij de pakken neer blijft zitten. Ondanks alle moeilijke en soms keiharde omstandigheden. Een vrouw die eigenlijk maar een ding wil, een gelukkig leven voor haar en haar kind.

“Alles wat ze moeizaam had opgebouwd was ze kwijt. Dat was haar straf. Net als in die nare droom was haar met zorg geplaveide weg meedogenloos afgebrokkeld.”

De fijne schrijfstijl laat deze roman vloeiend lezen. De historische feiten zijn interessant om te lezen en daarnaast kan de lezer genieten van een mooi, soms best indringend verhaal. Janine creëert een goede bijpassende sfeer en de wijze waarop de feiten met fictie worden gecombineerd maken van Gevangen Wind een welgevormd en overtuigend verhaal. Gevangen Wind neemt je mee in een leven van weleer, een prachtig verhaal over leven en overleven.

**** Wendy Wenning

Laat je meeslepen!

De schrijfwijze van de schrijfster spreekt me enorm aan. Je wordt echt meegevoerd in het verhaal en beleeft de emoties heel echt mee met de hoofdpersonages. Dat is één van de elementen die me heel erg geraakt heeft en die me erg is opgevallen. Emoties worden zo goed verwoorden en uitgelicht dat je bijna niet anders kunt dan meevoelen met de personages. De diepgang van het boek heeft me positief verrast. Er is een perfecte balans gevonden tussen diepgang en een vlot lopend verhaal. Ik kan niet anders dan enthousiast zijn over dit boek!

**** Milous

Een boeiend verhaal over de cultuur en gebruiken van weleer!

In dit deel worden de twijfels beschreven die Marrie ervaart. Het verdriet over dood en over de onuitgesproken gevoelens van dierbaren waren heel goed voelbaar.

We lezen over het personage Marrie zelf maar vooral over de gebeurtenissen die om haar heen plaatsvinden. Dat alles gebeurt op een ingetogen manier, helemaal passend in het tijdsbeeld.

De zorgen die men toendertijd had om een deugdelijk middel van bestaan op te bouwen zijn goed voelbaar in het tweede gedeelte. Om niet af te glijden in armoe en bijna alles te willen aanpakken om met het gezin te kunnen overleven.

Ook in deze uitgave is het duidelijk dat de auteur zich bijzonder goed geïnformeerd heeft en de lezer meeneemt op een avontuur in de tijd waar het voor vrouwen nog niet vanzelfsprekend was om een eigen mening te hebben.

We komen de eerste auto’s tegen in dit verhaal, wat een heel nieuwe periode in Nederland inluidt. De mogelijkheden groeien voor de beroepsbevolking. Ook voor Lammert is dit het geval aangezien hij voor het beroep van kaasventer heeft gekozen. De inwoners uit Huizen waren liever eigen baas en een grens diende alleen maar om overgestoken te worden. Ze zagen hun afzetgebied steeds meer groeien.

Door het boeiende verhaal over de gebruiken en de cultuur van deze periode lees je over de soms wat vreemde woorden heen. Deze worden achter in het boek verklaard in een verklarende woordenlijst, maar meestal is het niet nodig om daar in te kijken omdat de betekenis tijdens het lezen duidelijk is geworden.

Een mooie toevoeging is het nawoord dat handelt over kaas en kaasventers, met name de Duitse kruiers. Deze ter zake doende informatie wordt hier op een prettige manier aangeboden door Janine.

Deze bundel heb ik graag gelezen en kan ik waarderen met 4/5 sterren.

**** Mieke Schepens

Terug in de tijd!

Vanaf de eerste bladzijde werd ik het verhaal ingezogen. Schrijfster van der Hulst-Veerman heeft het vermogen om historische aspecten om te zetten in een warm en geloofwaardig verhaal. Zij vertelt over de armoede waarin de vissers uit die tijd leefden en ik “zag” het als een soort van film in mijn hoofd voorbij komen. Bijzonder interessant vond ik om te lezen hoe men destijds om ging met verlies, hoe men aan de man kwam, hoe de hechte gemeenschap met elkaar om ging (en dat was echt niet altijd even aardig!) en hoe Marrie zich letterlijk en figuurlijk het hoofd boven water hield. Ik voelde mij tijdens het lezen van het boek zeer begaan met de levensloop van Marrie. De historische aspecten geven dit verhaal nog meer cachet en maakte het voor mij nog interessanter om te lezen. Kortom een pareltje in zijn soort!

**** Sandra

Gevangen wind

De cover geeft goed weer in welke tijd dit verhaal zich afspeelt en de auteur heeft zich goed verdiept hoe het leven destijds moet zijn geweest.

De groei van de personages in het verhaal maakt dat het boeiend blijft en je meeleeft met het wel en wee van Marrie en Lammert. Doordat je als in een teletijdmachine terug in de tijd gaat, besef je goed hoe zwaar het leven toen wast.

Historie, romantiek, roddel, tegenslag, goedheid en tevredenheid worden op een mooie manier beschreven. Dit zorgt ervoor dat je levensechte impressies krijgt.

De natuurlijke, vlotte manier van schrijven leest makkelijk weg en voor je het weet ben je aan het eind van het boek gekomen waarin nog ruimte voor een vervolg zit.

*** Coenraad de Kat

Een prachtige roman die zich hier in Nederland afspeelt

Ik vind het verhaal bijzonder goed en mooi geschreven. Ik merk dat ik vanaf het eerste hoofdstuk helemaal in dit verhaal word meegezogen. Mijn fantasie neemt een beetje een loopje met me en al snel zie ik écht voor me hoe zwaar het leven in die tijd moet zijn geweest. Hard, meedogenloos zelfs. De auteur weet deze bijna melancholische sfeer heel erg goed weer te geven in deze historische roman. Het maakt me zelfs nieuwsgierig naar de woonplaats Huizen. Ik ben dol op geschiedenis en zou nu eigenlijk weleens willen gaan kijken hoe Huizen er tegenwoordig uitziet. Ik merk dat Janine van der Hulst – Veerman echt goed haar huiswerk heeft gedaan. Ze heeft er een prachtige historische roman van gemaakt.

Conclusie: Gevangen Wind is een prachtige historische roman die zich op Nederlandse bodem afspeelt. Het verhaal raakt me echt en ik merk dat de auteur echt goed haar best heeft gedaan om hier een mooi en gedetailleerd verhaal van te maken. Gevangen wind is een verhaal met zowel romantische als spannende elementen en laat het harde, moeizame leven uit het begin van de twintigste eeuw zien. De kaft komt dan ook goed tot zijn recht en past erg goed bij dit verhaal.

Leuk om te weten: achter in het boek zitten een verklarende woordenlijst, een lijst met bronvermeldingen èn een extra stuk met allerhande informatie over kaas. Tof! Zo leer ik al lezende wat een buitenmins is en wat Tarabat en Tibé zijn en zo zijn er nog wel meer woorden die worden verklaard. Leerzaam!

**** Sandy

Meeslepend verhaal

Janine heeft een prachtig staaltje schrijfwerk neergepend in dit boek. Het sleurt je mee in een andere tijd, een andere manier van leven en het is indrukwekkend om te lezen hoe het destijds er allemaal aan toe ging.

De auteur weet Marrie heel goed neer te zetten. Een jongedame die een fier meisje is en alles netjes in de plooi wil hebben, van kledij tot haar haardracht. Hoe arm ze ook is, alles moet altijd netjes verzorgd zijn. Doordat ze de oudste is heeft ze een enorme taak om haar moeder te helpen en een bron van inkomsten te zijn. Je leert hier in dit boek hoe hard en onrechtvaardig het in de vishandel eraan toe gaat. Zowel haar moeder als zij moeten dit ondergaan of ze hebben geen inkomsten en er is al zo bitter weinig waar ze van moeten leven. Vrouwen hadden het zeer moeilijk in die tijd en zeker als het hoofd van het gezin er niet meer was.

Doorheen het verhaal leer je hoe het was in deze Nederlandse contraire. Een prachtig stukje geschiedenis die ik als Vlaamse weet te waarderen en waar ik echt van genoten heb. Het geeft een harde tijd weer maar de mensen hadden een soort fierheid. En ook in dit boek staat de evolutie niet stil.

Janine heeft heel veel research gedaan voor dit boek en dat merk je heel goed. Ze geeft een kijk in de wereld van Huizen en hoe alles eraan toe ging. Van de vishandel tot de kaashandel, gewoonten, klederdracht, godsdienst, geografie, cultuur en taalgebruik.

Gelukkig was er een verklarende woordenlijst achter in het boek. Het was heel leuk om deze taal te lezen en de gezegden. “In bedde kómmen van een kijntjen’ is zo een van die typische uitdrukkingen voor die tijd. Ook in het nawoord heeft Janine nog tijd besteed om ons kennis te laten maken met de kaashandel.

Ik zou zo nog eventjes kunnen doorgaan maar lees het boek zou ik zeggen. Het is een prachtig verhaal van een ingetogen meisje dat hardleers de volwassenheid ingaat.

Dit historisch pareltje heeft me diep geraakt en krijgt van mij 5 sterren.

***** Nancy De Brucker

Beklijvend!

Deze historische roman neemt je mee naar het Nederlandse vissersdorp Huizen in het begin van de 20ste eeuw alwaar het hoofdpersonage Marrie leeft samen met haar moeder en zusjes.
Het boek start met het kaderen van Marries armoedige bestaan. Als oudste van zeven dochters probeert ze moeders zoveel mogelijk te ontlasten na vaders dood.
Wanneer Marrie hals over kop verliefd wordt op Lammert neemt haar hele leven een drastische wending….
De gedetailleerde beschrijvingen van de werkzaamheden en dagindelingen van die tijd voeren je echt mee, doordat alles beschreven is door de ogen van de hoofdpersonages voel je je ook echt betrokken in het verhaal maar ik moet toegeven dat het boek me niet meteen van hoofdstuk één te pakken had. Het is pas wanneer Marrie verliefd wordt op Lammert, hij met zijn vissersboot in een storm terecht komt dat het verhaal me daadwerkelijk gegrepen heeft en me niet meer losliet tot het einde.
Dit boek is zéér zeker de moeite waard om te lezen!

***** Kristel De Prins

Gevangen Wind is alleen nog als ebook te bestellen op Google Play Boeken. Klik daarvoor HIER.